«Це Син Мій Улюблений. В Ньому Моє благовоління» (Мк.1:11), – ці слова, дорогі у Христі, лунали над рікою Йордан, коли Син Божий - наш Божественний Спаситель - приймав хрещення від Іоана, і Дух Святий у вигляді голуба спустився на Ісуса Христа. Його хрещення називають ще Богоявленням, тому що Господь явив себе у трьох особах.
Ісус Христос у бесіді з Никодимом повчав: «Хто не народиться від води і Духа, не зможе ввійти в Царство Боже» (Ін. 3:5). Ці слова чітко вказують на те, що дорога до Бога починається з народження від води і Духа Святого, що поєднуються в таїнстві Святого Хрещення. У Символі віри ми сповідуємо одне хрещення на відпущення гріхів. Цими словами ми стверджуємо свою віру в те, що, Хрещення є Таїнством Святої Церкви, котре позбавляє нас первородного гріха. Якщо охрещують немовля, то купіль хрещення змиває його первородний гріх, а якщо хрещення приймає дорослий, то крім первородного гріха з нього змиваються всі гріхи, вчинені до того часу.
Таїнство Хрещення – це духовне народження людини, в якому поєднуються очищення від гріхів, які Іоан Хреститель символічно змивав водою, та прийняття Святого Духа, яким почав хрестити Ісус Христос. Тому людина, яка хоче відчути благодать Духа Святого, повинна прийняти Святе Хрещення. Вона буде не лише користати цим, а й рятувати свою душу, бо апостол Марко записав такі слова Ісуса Христа: «Хто увірує і охреститься, буде спасенний, а хто не увірує – осуджений буде» (Мк 16:16), повчаючи нас, що спасіння приходить через хрещення. Хрещення звершують від води і Святого Духа: від води – у таїнстві Хрещення і від Духа Святого – в таїнстві Миропомазання, «печать дара Духа Святого». Однак, на жаль, дорослі люди, охрещені немовлятами, не усвідомлюють сили дії Духа Святого. Це відбувається тоді, коли хрещення було лише ритуалом для їхніх батьків, а потім ніхто не займався християнським вихованням дитини. Якщо в людей не проявляється сила Святого Духа, значить вони не отримають від Нього плодів. Часто діти після хрещення вдруге приходять до храму лише тоді, коли йдуть до школи і приймають Святе Причастя, що теж є свідченням того, що ні рідні, ні хресні батьки не займалися їхнім духовним вихованням. Це жахливо, тому що саме в цей період дитина формується як особистість, отримує знання, необхідні в житті. Свята Церква називає вік до семи років ангельським, саме тоді дитина сприймає з вірою навчання про Бога, щиро молиться та приймає Святе Причастя.
Тож хрещення для людини має доленосне значення. Цього повчає нас Господь, Який, будучи безгрішним, прийняв хрещення, ввійшов у ріку, а тому, що не мав гріхів, щоб їх омити, Своєю святістю освятив води всього світу. Це важливий момент, тому що кожного року в день Богоявлення Свята Церква, освячуючи води, закликає, щоб Господь завітав Духом Святим та дарував благословення Йорданове так само, як тоді, коли Ісус увійшов в ріку Йордан та освятив її Собою. Тому вода в житті християнина має важливе значення.
Для християнина «малим» хрещенням є каяття, після якого, визнавши свої помилки, ми просимо Господа простити нас та перепрошуємо Його і в Таїнстві Євхаристії отримуємо втрачену благодать. Життя без Бога і Його ласк – найстрашніше, що може бути в земному житті.
Сьогоднішнє свято називають ще Просвіченням, бо люди, прийнявши хрещення, стають освіченими світлом Божественним, їхні серця і розум просвічені Небесною мудрістю. Так, князь Володимир Великий був жорстоким, часто несправедливим, блудодійником, але після таїнства Святого Хрещення став іншим: православний князь став дбати про знедолених людей, допомагав сиротам, вдовам, уділяв милість тим, хто потребував її.
Буває, що людина, прийнявши хрещення в дорослому віці, дивується: «Ви знаєте, я прийняв хрещення, але нічого не змінилося». Не змінюється життя тільки тих людей, які самі цього не хочуть та не докладають зусиль. У перші віки християнства хрещення приймали свідомо переважно дорослі люди. Перед цим їх навчали основ християнства, проводили оголошувальні бесіди, готували до великого Таїнства. Хрещення приймали лише ті, хто визнавав віру, усвідомлював, що таке гріх та мав твердий намір не повертатися до гріхів. Лише після цього людина може відчути зміну в житті.
Але в житті часто трапляється, особливо коли люди, перебуваючи на заробітках за кордоном, знаходять свою пару і хочуть одружитися з нехристиянами. Вони приходять до храму і просять священика охрестити їх, щоб повінчатися. Прикро, якщо людина не готова до цього Таїнства, не розуміє значення Хрещення, а робить це лише заради того, щоб не втратити кохану. Такі люди, прийнявши благодать Духа Святого, не змінюються, тож не можуть користати нею. В таких випадках благодать приймають в осуд і на осудження, що прирікає людину на муки душі і невдоволення в цьому житті. Вона, прийнявши благодать, була недостойною спочатку, але й тепер не намагається жити так, як повчає Святе Писання. Тому в ці дні на Божественній Літургії ми співаємо: «Всі, хто в Христа хрестилися, в Христа зодягнулися». Отримавши при хрещенні чисті одежі Христа, християнин повинен зберегти їх неоскверненими і постати в них перед Богом, бо написано в Святому Писанні, що «нічого скверного не може увійти в Царство Боже». Для того, щоб духовний одяг був чистим, багато трудімось, докладаймо сили та просімо Господа допомоги, щоб вистояти супроти гріхів.
Дорогі у Христі, сьогоднішнє свято спонукає нас до чистоти, оберігання себе від гріхів і скверни. Господь, будучи безгрішним, прийняв хрещення, освятив Собою води світу, і ці води дарують кожному з нас зцілення і очищення від усякої скверни духовної й тілесної. Амінь.
Немає коментарів:
Дописати коментар