Перший день Великого посту

Сьогодні ми вступили у Богом благословенний час – Великий піст, який має дуже важливе значення для кожного християнина. Священна історія Старого і Нового Завітів повідомляє, що всі, хто прагнув удосконалення, постили, і цим досягали величі й святості, піднімаючись з гріхів чи відводячи гнів Божий.
Постив цар Давид після вчинення гріха перелюбу з Вірсавією, дружиною Урія, вбивши його, – і Господь простив його (ІІСам. 12:16); постили нечестиві ніневіяни, і Бог, побачивши, що вони зреклися шляхів лукавих, не покарав їхнє місто карами (Йон. 3:5). «Тому-то тепер промовляє Господь: верніться до Мене всім серцем своїм, і постом святим і плачем та риданням» (Йоіл. 2:12).
Постійно постила і пророчиця Анна, котра сподобилась бачити Месію – Ісуса, Якого принесли до Єрусалимського храму в 40-й день після народження: «Була й Анна пророчиця, дочка Фануїлова з племені Асирового, - вона дожила до глибокої старості, живши з мужем сім років від свого дівування, удова років вісімдесяти й чотирьох, що не відлучалася від храму, служачи Богові вдень і вночі постами і молитвами» (Лк. 2:36-37).
Даниїл і три отроки саме постом виховали в собі таку силу віри, якою загороджували пащі левам і силу огненну гасили (Євр. 11:33-34); пророк Мойсей, перед тим, як розмовляти з Богом, постив 40 днів на горі Синай; пророк Ілля постом готувався до Богобачення на горі Хорив; Іоан Предтеча, Хреститель Господній, безперервно постив усе своє життя.
Господь наш Ісус Христос перед початком Своєї місії Спасителя людства, постив у пустелі 40 днів і ночей (Мф. 4:2).
Є два види посту, передбачені Святим Письмом і Святим Переданням. Перший – піст досконалий – це цілковите утримання від їжі та пиття, яке триває недовго, зазвичай один день або частину дня. Другий – аскетичний – утримання від деяких видів їжі.
Християнський піст є приготуванням, чеканням, виявом духовної зосередженості на тому, що має відбутися. Фізичний голод очищує природу людини та укріплює духовні сили, що хвилюються перед важливою зустріччю з Господом та поспішають назустріч усе ближчій радості, тому в церковному богослужбовому переданні піст вважають вершиною приготування до великих свят. Такі пости встановлено напередодні Різдва Христового, Богоявлення та перед Великоднем як період приготування до духовного бенкету за трапезою з Христом-Спасителем в Його Царстві.
Досконалий піст більшою чи меншою тривалістю передує Євхаристії і є обов’язковим для всіх, хто приступає до Святого Причастя. Часто люди, вбачаючи в цій вимозі застарілий звичай, дивуються: чому треба приступати до Святого Причастя на голодний шлунок. Якщо розглядати це правило лише з погляду фізичного чи фізіологічного, то, звісно, воно втрачає своє значення. Тож не дивно, що в Католицькій Церкві духовне розуміння посту віддавна замінене дисциплінарним (наприклад, «дозволом» на звільнення від посту, наче це потрібно Богові, а не людині) і піст перед Святим Причастям практично скасовано. Однак в істинному значенні досконалий піст є виявом ритму приготування і звершення, яким живе Свята Православна Церква, чекаючи приходу Ісуса Христа у світ та спасіння людських душ для вічного життя.
Мета та духовний зміст аскетичного посту зовсім інші – звільнення людини від беззаконної тиранії плоті, від підкорення духу тілу і його потребам, що є трагічним наслідком первородного гріха людини. Лише після довгих і терплячих зусиль ми розуміємо, що «не хлібом єдиним буде жити людина» (Мф. 4:4) та відновлюємо в собі керівну роль духу. За своєю суттю це тривалий і наполегливий подвиг. Чинник часу в ньому дуже важливий, адже потрібно багато часу, щоб з коренем вирвати загальну і звичну хворобу, яку люди вважають за нормальний стан. Бо істинні слова Ісуса Христа про те, що сили пекла, які поневолили людину, можуть бути переможені лише молитвою і постом.
Ми повинні усвідомити, що Великий піст - це період духовної боротьби, боротьби духу і плоті, світла з темрявою, добра зі злом. Просячи сьогодні прощення один в одного, просячи Божого благословення зі смиренням, вірою і любов’ю ступаймо у  цей спасительний для нас і Богом благословенний час. Амінь.

Немає коментарів:

Дописати коментар